Det skal være både enkelt og praktisk å lade elbilen hjemme, men langt fra alle er klar over faren ved å koble den til en vanlig husholdningsstikkontakt – på fagspråket kalt Schuko.
Ikke bare har det lav effekt og ladingen vil ta lang tid, men det kan også være brannfarlig. Et vanlig elektrisk anlegg er nemlig ikke dimensjonert for høy belastning over tid, noe som kan føre til overoppheting og brann.
Vanlig stikkontakt er kun en nødløsning
Ifølge Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) er lading med vanlig stikkontakt kun greit av og til, og bare som en nødløsning når du er hjemme.
Også da bør reglene for sikker lading i stikkontakt følges:
Stikkontakten skal være på en egen sikring.
Kursen skal være på maks 10 ampere.
Det er påkrevd med en jordfeilbryter av type B.
Ladeboksen skal henge i en krok for å unngå at kontakten ødelegges av vekten.
Kabel og kontakt bør kontrolleres jevnlig for varmegang.
Unngå i tillegg bruk av skjøteledning, som kan føre til overbelastning, kortslutning, isolasjonsskade og elektrisk sjokk.
Det aller beste rådet er å holde seg unna lading i vanlig stikkontakt, med mindre du trenger nødlading. Hjemme bør du heller investere i en ordentlig ladeboks, som er den tryggeste formen for lading av elbilen.
Lad elbilen hjemme med ladeboks
Den klare anbefalingen fra DSB for hjemmelading er en Mode 3-ladestasjon med Type 2-kontakt. Dette er en fastmontert ladeboks på veggen som gir god sikkerhet, rask lading og stor fleksibilitet. Ladeboksen avbryter lading ved eventuelle feil, og sikrer deg mot overbelastning.
Hjemmeladestasjon er ikke bare en brannsikker løsning, men gir også flere muligheter – som hurtiglading og laststyring. Sistnevnte brukes blant annet for felles lading av elbiler i borettslag eller sameie der mange biler lader samtidig.
Anbefalingen fra DSB følger også av at EU har vedtatt at Mode 3 med Type 2-kontakt skal rulles ut på alle offentlig tilgjengelige ladestasjoner fra og med 2018.
Har du en bolig som er eldre enn 2010? Da kan det hende du ikke har et overspenningsvern (grovvern) i sikringsskapet, som reduserer sjansen for brann og skader på utstyr under uvær. Det bør være på plass og må installeres av en godkjent installatør. Det anbefales uansett at du trekker ut støpselet og avbryter elbilladingen i perioder med tordenvær.
Dette koster ladeboksen
Uansett hvordan du velger å lade, bør anlegget være bygget for det. Når sjekket du sist hvor gammelt det elektriske anlegget ditt er? Er det gått ut på dato, bør det oppgraderes.
Husk at ladeboksen må monteres av en autorisert el-installatør, som du finner i Elvirksomhetsregisteret. Prisen for et komplett nytt ladeanlegg hjemme vil ligge mellom 10 og 20 000 kroner. Da får du en veggmontert ladeboks som kan brukes av alle nyere elbiler, og er innført som standard ladekontakt i EU.
Et tips er å inkludere prisen for ladeboksen i budsjettet før du i det hele tatt kjøper deg en elbil. Det er vel verdt investeringen – ladeboksen har en levetid opp mot 10 år, og kan øke verdien på boligen din.
Bilbatterier og brannfare
Det er ikke noe som tilsier at det brenner mer i ladbare biler, sammenlignet med andre biler. Hvis det likevel skulle oppstå brann, vil temperaturen bli enormt høy. Brannen kan ikke slukkes med skum eller pulver, kun med store mengder vann. Gassen som dannes i brannen er også svært farlig. Derfor må du ikke prøve å slukke brannen selv.
Her har vi samlet mer om trygg og sikker lading av elbil i en brosjyre.