Min side gir deg oversikt

På Min side får du oversikt over ditt kundeforhold og kan se forbruk per time, dag, måned og år. Du kan også åpne HAN-porten for å ta i bruk smarthjem-tjenester og gi andre i familien eller bedriften tilgang til kundeforholdet.

På min side kan du:

  • Se forbruk
  • Faktura (nettleie delen)
  • Se din strømleverandør
  • Se ditt målernummer og målepunkt-ID
  • Laste ned historikk
  • Strømstøtten
  • Gi tilgang til andre
  • Åpne HAN-porten
  • Endre kontonummer
  • Endre varsel om strømbrudd
  • Estimert kostnad med spotpris

Logg inn og få oversikt

På Min side får du oversikt over eget forbruk og informasjon om ditt kundeforhold.

Logg inn her

Hvordan få tilgang?

Dersom flere i familien eller i bedriften ønsker tilgang til kundeforholdet kan den som står oppført som juridisk eier gi tilgang til andre. For å få tilgang kan du logge deg inn på Min side via ID-porten og velge mellom et privat- eller bedrifts kundeforhold. Så snart eier har godkjent tilgangen kan du ta i bruk både Min side og Elvia-appen.

Se hva du får i strømstøtte

På Min side kan du se hva du har får i strømstøtte per måned, og også beregnet strømstøtte så langt for inneværende måned.

Spotpris i forbruksgrafen

Du kan se spotpris fra NordPool i forbruksgrafen sammen med målerdataene dine. Spotpris for neste dag vil vises fra cirka kl 14 dagen før. 

Fastleddstrinn og døgnmaks

Fastleddet avregnes etter gjennomsnittet av de tre høyeste døgnmaksene i måneden. En døgnmaks er den timen du brukte mest strøm i løpet av én dag. Det vil si at gjennomsnittet av de tre timene i måneden du bruker mest strøm (fordelt på tre ulike dager) utgjør hvilket fastleddstrinn du havner på. Gjennomsnittet er markert med oransje stiplet strek som vist i grafen under.

Døgnmaks graf. Illustrasjon
Gjennomsnittet av døgnmaksene er markert med oransje stiplet strek.

På vinteren bruker de aller fleste mer strøm til oppvarming. Det innebærer at du lettere kan havne på et høyere fastledd om vinteren, enn om sommeren.

Forbruk før og etter strømbrudd

Ved et strømbrudd eller en planlagt utkobling vil vi miste kontakten med strømmåleren din, det vil si at måleren ikke lenger sender oss forbruksverdier. Når strømbruddet eller den planlagte utkoblingen er ferdig, vil måleren sende oss en oppstartsmelding som inneholder tidspunkt for når måleren mistet spenning, samt målerstand ved dette tidspunktet. Denne standen danner et grunnlag for hvor mange kWh du blir avregnet for den siste timen før avbruddet/utkoblingen. Resten av forbruket mellom målerstand ved oppstart og avbruddet blir lagt på den timen hvor måleren får spenningen tilbake, altså etter avbruddet.

Forbruksgraf fra Min side.
Eksempel på hvordan forbruksgrafen kan se ut etter strømbrudd.

Det er naturlig at forbruket vil være noe høyere når en husstand får tilbake strømmen etter en avbruddsperiode, da blant annet varmtvannsbereder og boligen generelt skal varmes opp igjen. Elvia bestreber å gi kundene et reelt forbruksbilde, slik at også faktura blir korrekt i forhold til strømmen du som kunde faktisk har brukt.