Hun er opprinnelig fra Vest-Telemark, men bor nå i Elverum sammen med mannen sin og deres to år gamle datter. Tre dager i uka pendler hun med elbil til Elvias kundesenter på Hamar. De to andre dagene har hun fortsatt hjemmekontor.
– Overgangen fra hjemmekontoret var egentlig tøffere enn jeg hadde regnet med. Jeg begynte i jobben 15. mars i 2021, da alle hadde hjemmekontor, og følte at jeg raskt ble veldig selvstendig.
Har bevisst valgt å jobbe med kunder
– Det er mange ting med jobben min jeg liker. Blant annet arbeidstiden på dagtid, som passer bra som småbarnsforelder. Jeg liker også å jobbe med kunder, sier hun.
Egentlig hadde Hilde planer om å ta en mastergrad, og kanskje til og med en doktorgrad. Men i dag har hun ingen av delene.
– Jeg kom til et punkt i livet hvor jeg fant ut at jeg ville jobbe med kunder. Være med på å løse problemer.
Strømforbruk er viktig for folk
– Folk er veldig opptatt av strømforbruket sitt. Særlig nå med de høye strømprisene. Det er positivt at folk er mer bevisste på forbruket sitt. Vi bruker mye strøm her i landet, og det er stor belastning på strømnettet, sier hun.
Den store belastningen på strømnettet er en av grunnene til at det snart innføres en ny nettleiemodell. Kundesenteret vårt får også mange spørsmål om hvorfor man må betale for nettleie.
– Man betaler nettleie for å få fraktet strømmen hjem til seg. Akkurat på samme måte som man betaler frakt for en vare man har kjøpt på nettet. Nettleien går også til å dekke drift og vedlikehold av strømnettet, og utbygging der det er nødvendig, forklarer hun.
Det er Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) som bestemmer rammene for hva nettselskapene kan ta for nettleie. Så er det nettselskapene som beregner prisen på nettleien innenfor de rammene.
Nettleien betales på etterskudd
– Det er vi som fakturerer nettleien, men som regel er den bakt inn i strømregningen du får fra strømleverandøren din. Vi fakturerer hver måned, og nettleien gjelder for måneden som har vært, sier hun.
– Noen lurer også konkret på hva strømmen går til. Det er en vanskelig henvendelse, da vi ikke vet hvilke installasjoner som befinner seg på anlegget hjemme hos folk. Da må vi være ærlige og si at vi ikke vet hva strømmen går til, og det forstår folk når vi forklarer.
På spørsmål om hva som er den morsomste henvendelsen hun har fått, trekker hun frem to telefonsamtaler.
– Jeg har opplevd at det har ringt en dame som spurte om når vi kom for å levere oppvaskmaskinen. Hun var ganske streng og sa hun måtte ha den levert i dag. Hun ble imidlertid lattermild, da hun etter hvert skjønte hvor hun hadde ringt, sier hun.
Men det er også rare henvendelser på driftssentralen.
– En dag ringte en kar og sa at han ikke hadde lys i kjøleskapet, og at jeg måtte komme å fikse det med en gang. Ha ga seg ikke heller og syntes det var dårlig at jeg ikke kunne komme, sier hun med et smil.
Man kan spare mye med enkle grep
Hilde sier at mange lurer på hvordan de kan redusere forbruket sitt.
– Folk kan spare mye på forbruket sitt ved å være mer bevisste. Rundt 60 prosent av strømforbruket går til oppvarming. Senker man temperaturen litt for eksempel på varmekablene på badet og panelovnen i stua, kan man spare mye strøm og fortsatt ha den samme komforten. Det er ikke så mye som skal til før det gjør utslag på regningen. Det kan holde med én grad, sier hun.
Her er noen gode tips til hvordan du kan spare strøm.
Hun forklarer videre at én grad lavere temperatur gir 5 prosent lavere energiforbruk til oppvarming.
– Mange er flinke til å slå av lys, men det trekker ikke så mye strøm. Varmtvann er nummer to på lista, så det kan også hjelpe å ta litt kortere dusjer, avslutter kunderådgiver Hilde Moi Berggrav i Elvia.