Ingen strøm i boligen
Strømmen har gått i deler av boligen
Det kan være mange årsaker til strømbrudd
I blant er det planlagt utkobling fordi det skal utføres vedlikehold på strømnettet, men oftest henger det sammen med uvær, kraftig vind, lyn og torden. Finner du ikke et registrert strømbrudd i strømbruddskartet, og du har utelukket feil på eget anlegg, kan du kontakte vår døgnåpne driftssentral på 22 44 10 40.
Her har du en enkel sjekkliste ved strømbrudd.
1. Er strømbruddet kun hos deg?
For å finne ut hva som kan være årsaken til strømbruddet, bør du starte med å se om naboen din også har mistet strømmen. Har det kun skjedd hos deg må du undersøke om det skyldes en feil på det elektriske anlegget ditt.
Gå til sikringsskapet og sjekk hovedsikringen. Hvis du har automatsikringer, skal bryteren vende opp eller proppen være trykket inn. Har du derimot skrusikringer eller patronsikringer bør disse skiftes fordi de gjør det vanskelig å se om det er brudd. Sjekk om inntakssikringene er intakte. De finner du enten på loft, i kjeller eller utvendig vegg – der kabel eller luftledning kommer inn i huset.
Sjekk også om jordfeilbryteren har slått ut. Hvis du ikke kan slå den på igjen kan du prøve å slå av alle sikringer før du setter bryteren på igjen. Slå deretter på én og én sikring til du eventuelt finner kursen med feil. Undersøk hvilke apparater som får strøm fra den kursen, og se om en av disse kan være årsaken til at sikringen har gått.
Utslåtte sikringer eller jordfeilbryter indikerer ofte feil på det elektriske anlegget, og det er du som har ansvar for at dette er i orden. Kontakt derfor en godkjent installatør for en el-sjekk.
2. Har flere mistet strømmen?
Finn ut om det er planlagt strømbrudd. Kanskje du har fått en SMS om utkobling grunnet vedlikehold? Da vil strømmen snart være tilbake.
Sjekk strømbruddskartet for å finne ut om vi har registrert feilen.
Har du ikke blitt varslet på forhånd kan det være noe galt med strømnettet. Du skal da få beskjed om årsaken til feilen sammen med et estimat på hvor lenge strømmen kan komme til å være borte. Elvia er alltid raskt ute med å sende reparatører for å fikse problemet.
Hvis du hverken finner feil hos deg selv eller har fått varsel om planlagt strømbrudd, bør du kontakte oss på vår døgnåpne driftssentral på 22 44 10 40. Det samme gjelder om strømbruddet ikke er registrert i kartet.
Skyldes strømbruddet uvær, bør du sjekke boligen og eiendeler for skader og melde fra til forsikringsselskapet ditt. Har du fått skader på for eksempel tak, vinduer eller dører bør du prøve å tette disse midlertidig for å unngå vannskader.
3. Vær forberedt på strømbrudd
Mange av oss er for dårlig forberedt på strømbrudd, spesielt hvis det viser seg å være langvarig. Du kommer heldigvis langt med en lommelykt, batterier, stearinlys, fyrstikker, varme klær og pledd lett tilgjengelig. Er du kritisk avhengig av strøm, anbefales et strømaggregat for nødstrøm. Har du i tillegg en oppladet nødlader til mobil og nettbrett er du forberedt i tilfelle strømbruddet varer lengre enn et par timer.
Ring alltid nødnummer 110, 112 eller 113 hvis det oppstår alvorlige situasjoner hvor liv eller helse står i fare.
Varsel om strømbrudd eller planlagt utkobling
Dersom du ikke mottar varsel ved strømbrudd eller planlagt utkobling anbefaler vi at du logger inn på Min side og dobbeltsjekker at du står registrert med riktig kontaktinformasjon. Under fanen «varslinger» kan du velge mellom enten e-post eller mobilnummer.
Du kan ha rett på erstatning
Hvis strømbruddet varer lenger enn 12 timer i strekk kan du ha rett på økonomisk kompensasjon fra nettselskapet. Flere strømbrudd på rad regnes også som sammenhengende, så lenge det går mindre enn to timer mellom hver gang strømmen har koblet seg ut.
Strømbruddet må skyldes et forhold som er utenfor ditt ansvarsområde – du får ingen erstatning hvis feilen ligger i det elektriske anlegget ditt. Du får heller ingen kompensasjon hvis du har en egen avtale med utkoblingsklausul.
Strømmen er stengt, hva gjør jeg
Det er to årsaker til at måleren din kan bli stengt: Enten har vi ikke registrert kunde på anlegget, eller vi har ikke registrert at fakturaer er betalt. Slik går du frem hvis strømmen er stengt.